Vagn Jønsson - en sygehistorie eller en syg historie?

Det er ikke sygehusvæsnets skyld, vi bliver syge, men der skal et godt helbred til at være indlagt. Jeg føler, jeg er til for sygehusenes skyld - ikke omvendt! Min sygdom skal indpasses i systemet. Lang ventetid - og jeg har ikke tid til at vente, men en henvisning fra et sygehus til det næste kan tage op til 1 uge og falder udenfor garantien. Vi skal hele tiden skubbe på. Stress og usikkerhed. I denne BLOG forsøger jeg at resumere mine oplevelser i forbindelse med min alvorlige sygdom.

fredag, oktober 06, 2006

Onsdag den 11. oktober, kl. 9 starter kemoterapien. I går fik jeg brev fra Riget om indlæggelse i forbindelse med den 1. af de 3. serier af kemoterapi. Som nævnt tidligere indebærer hver serie 2 – 3 dages indlæggelse, hvor to typer cellegifte ”droppes” direkte ind i årene. Efterfulgt af ca. 12 dage herhjemme, hvor jeg skal fortsætte med at spise piller med en tredje type cellegift, afsluttende med 14 dages restitution uden kemoterapi. Kate regner med det samme ud, at min 3. restitutionsperiode falder omkring jul og nytår. Igen tyder det på, at Rigets planlægning fungerer godt for alle parter. Jeg kan holde jul og nytår uden kemo, og Riget behøver ikke bekymre sig om mig. Bivirkningerne ved kemoterapien er utallige, men heldigvis er det ikke almindeligt at få dem alle sammen, og det vigtigste er trods alt, at ”nyere undersøgelser har vist at enkelte stoffer er aktive overfor Deres kræftsygdom (…)”. Citat fra patientinformation og samtykkeerklæring, der beskriver den kemoterapi, som jeg tilbydes. På trods af ubehagelighederne, der kan følge i kølvandet, så giver det ro i sindet at vide besked om den forestående kemoterapibehandling.
En masse planlægning er sat i værk i den forløbne tid. Båden skal tages op af vandet, og vi har meldt os til bådelaugets sidste optagningsdag. Samtidig har vi fået lov til at låne bukkene fra sidste år. Dem har vi omhyggeligt mærket, så ingen forgriber sig på dem. Nu mangler vi bare en lille sejltur, hvor septiktanken kan tømmes.
På mandag eftermiddag skal jeg prøve parykker. Det bliver sikkert sjovt. Jeg har fået en rekvisition til køb af en paryk, og en lokal frisør har bestilt et udvalg hjem. Måske får jeg min ”Roberto Baggio-frisure”, inden jeg taber de sidste lokker.