Vagn Jønsson - en sygehistorie eller en syg historie?

Det er ikke sygehusvæsnets skyld, vi bliver syge, men der skal et godt helbred til at være indlagt. Jeg føler, jeg er til for sygehusenes skyld - ikke omvendt! Min sygdom skal indpasses i systemet. Lang ventetid - og jeg har ikke tid til at vente, men en henvisning fra et sygehus til det næste kan tage op til 1 uge og falder udenfor garantien. Vi skal hele tiden skubbe på. Stress og usikkerhed. I denne BLOG forsøger jeg at resumere mine oplevelser i forbindelse med min alvorlige sygdom.

lørdag, september 23, 2006

Det bliver garanteret en hyggelig dag, der bare starter lidt dårligt. Jeg har sovet godt næsten hele natten, og glæder mig til vores fødselsdagsarrangement.
Jeg vågner godt tør i munden og med ondt i halsen – som en halsbetændelse, men uden andre symptomer. Mon det er strålerne? Det kan være en af bivirkningerne ved strålebehandlingen. Som i den gamle vittighed af Dirch og Keld, så kan jeg roligt tage ud at sejle her til morgen – uden redningsvest, for det er stort set umuligt at synke.
Hvilke piller er nemmest at få ned? Hvilke hjælper bedst på disse symptomer? Tænker jeg, da jeg stabler de 8 – 10 stykker, der skal indtages her til morgen! Mest lindrende er faktisk en Strepsils sugetablet.
Kate går i gang med oprydning og rengøring. ”Hun lægger min sygdom i skuffen”. Det er jo meget enkelt, og jeg tror det er lang tid siden, at jeg har glædet mig så meget til en fødselsdag med kaffe og lagkage.
I går eftermiddag var vi til diætist. Der var meget lærerigt. Spis lidt mindre rigtigt marmelade i stedet for sukkerreduceret. Det smager meget bedre og af mere. Spis gerne en ”Amagermad” med rugbrød indeholdende mandler og figen. Rugen reducerer sukkerets virkning fra det hvide hvedebrød. I det hele taget er nødder en god spise – en god snack, og det er jeg jo ikke ked af. Spis de ”ægte” søde sager i stedet for dem, der er ”sukkerfri”. Bortset fra is, er det ”sukkerfri” slik altid fyldt med noget, der bliver omdannet direkte til sukker – f.eks. sorbitol, fruktose mv. Jeg skal selvfølgelig ikke overdrive indtagelsen af blødt og sødt. Der skal helst være mange fibre i kosten og mange proteiner, dvs. rug, grøntsager, magert kød og eventuelt en smule frisk frugt, - og jeg må indrømme, der er ikke megen rug, grøntsager eller kød i vores lagkage til i eftermiddag – højst lidt frugt.
Måske kommer fibrene, grøntsagerne og det magre kød med Kokken & Jomfruen. Vi tester i aften deres jubilæumsmiddagsbuffet, så jeg slipper for at lave maden, og i morgen kan I forhåbentlig læse om stor kulinarisk oplevelse her på webstedet.

PS! Jeg går lige i bad og skyller noget mere hår af. Jeg har snart sparet 100 kr. i forhold til en klipning hos Ulla, men det bliver nok ikke så flot.