Vagn Jønsson - en sygehistorie eller en syg historie?

Det er ikke sygehusvæsnets skyld, vi bliver syge, men der skal et godt helbred til at være indlagt. Jeg føler, jeg er til for sygehusenes skyld - ikke omvendt! Min sygdom skal indpasses i systemet. Lang ventetid - og jeg har ikke tid til at vente, men en henvisning fra et sygehus til det næste kan tage op til 1 uge og falder udenfor garantien. Vi skal hele tiden skubbe på. Stress og usikkerhed. I denne BLOG forsøger jeg at resumere mine oplevelser i forbindelse med min alvorlige sygdom.

søndag, september 24, 2006

Kokken & Jomfruen er bestemt ikke nogen kulinarisk oplevelse. Den kolde laks er ok. Det samme er den glaserede skinke, men den vilde flæskesteg og den indbagte mørbrad er så tør, at den kun kan spises med masser af sovs – og det er der ikke noget af. Tilbehøret – tja! Heldigvis har vi nu 2 meget sultne svigersønner, som kan tage godt fra, og de er også gode til at spise rester. De får lidt natmad med hjem. (Jeg synes bedre om den brunch, som Aase og Finn købte fra Kokken & Jomfruen en gang i foråret, men vi kan jo ikke servere brunch kl. 18.30, eller kan vi …?)
Det bliver en hyggelig fødselsdag: Rosinboller, lagkage, kringle, slik, mums. Insulinen kæmper en brav kamp mod sukkeret, og der er endda mere lagkage, kringle og slik til i dag. Det går aldrig godt.
Og vi bliver alle begavede med penge og gavekort til musik, men selv om jeg har fremsendt mine gaveønsker til alle børnene i rigtig god tid, så har de unge, som sædvanlig, købt ind i sidste øjeblik (læs: for sent) – nåh nej, det er jo først på mandag, jeg har fødselsdag, og det er altid rart at have noget til gode. Jeg glæder mig utroligt til, at deres gave; albums med de gæve gallere, ankommer. Jeg har også bestilt en fødselsdagsgave til mig selv. Den ankommer i morgen eller senest på tirsdag, og den vil jeg berette mere om på et senere tidspunkt.
De unge finder både Jeopardy og Matador frem, og der bliver bare spillet hele dagen, mens vi, der er lidt ældre, sludrer.
I dag er det sidste dag med binyrebarkhormon. Som i går har jeg ondt i halsen, når jeg vågner, og store totter hår skylles af i badet. Der er ikke meget tilbage.
Kaj har overnattet på Hotel Vinhuset, og vi har aftalt at hente ham kl. 10. Inden den lange tur hjem til Århus, tager vi et smut ned til vores båd, Fiona. Det er ikke svært at få lyst til en lille sejltur i det gode vejr, men vi bliver nu liggende i Poul’s Vig. Fiona er, som den skal være, men trænger til lidt rengøring og pleje. Der er mange fugle, som har fløjet over og s… på kalechen og gelcoaten. Motoren starter med det samme.
Efter besøget i havnen fører vi Kaj på rette spor mod Slagelse og motorvejen. Vi stiger af på Slagelsevej ca. 1 km fra Næstved centrum, og spadserer hjem over Susåen. Motion er godt mod for højt blodsukker! (Og så er det ok at slappe af resten af dagen, ik’? Og spise rester af lagkage og kringle og slik?) Ikke fordi jeg normalt trænger til kage og slik. Det må være binyrebarkhormonerne, der opildner min søde tand.