Vagn Jønsson - en sygehistorie eller en syg historie?

Det er ikke sygehusvæsnets skyld, vi bliver syge, men der skal et godt helbred til at være indlagt. Jeg føler, jeg er til for sygehusenes skyld - ikke omvendt! Min sygdom skal indpasses i systemet. Lang ventetid - og jeg har ikke tid til at vente, men en henvisning fra et sygehus til det næste kan tage op til 1 uge og falder udenfor garantien. Vi skal hele tiden skubbe på. Stress og usikkerhed. I denne BLOG forsøger jeg at resumere mine oplevelser i forbindelse med min alvorlige sygdom.

torsdag, august 10, 2006

Det er torsdag morgen – stingene skal fjernes hos egen læge. Jeg skal have taget blodprøver og blodtryk, og skal møde fastende kl. 8. Det hele foregår stille og roligt. Blodtryk 156 over 95 – godt nok, og det er ikke så slemt at få fjernet stingene, som frygtet. Mens det går for sig, skynder Kate sig til bageren, og køber frisk morgenbrød. Det er ved at blive en god tradition. Det er Jyttes fødselsdag, og Kate ringer og ønsker til lykke, efter den lidt forsinkede morgenmad. Jørgen har mail’et en artikel om strømsvigtet på Glostrup sygehus. Jeg er stadig glad for, at det ikke skete, mens jeg blev opereret. Tænk at blive vækket fra bedøvelsen uden fornemmelse for den tid, der er gået: ”God morgen. Vi har desværre ikke opereret dig pga. strømsvigt!”
Om formiddagen ringer en kvinde fra København og hører på båden. Kate informerer sagligt, og det er spædende om, de vender tilbage. Nogenlunde samtidig får jeg en mail fra Den Blå Avis med oplysning om, at vores annonce er vist 50 gange. Så der er en vis interesse.
Mens vi er på indkøb, ringer en afdelingssygeplejerske fra Glostrup sygehus. Hun inviterer os til møde på mandag, kl. 14 med Leif, der opererede mig. Hvis vi insisterer, kan vi også komme til at tale med anden læge allerede i morgen, men det vil være det rigtigste at tale med Leif på mandag. Jeg må indrømme, at jeg helst havde været foruden alternativet! Hvad betyder det, at det er det rigtigste at tale med Leif? Er det godt er skidt? Han er uden tvivl eksperten på min lidelse, og så får jeg et par dage mere, hvor jeg er i lykkelig uvidenhed. Strudsemetoden igen? Men hvad kan jeg bruge et par dage til – når jeg stikker hovedet i busken?
Mens Kate besøger sine forældre denne eftermiddag, kan jeg ikke lade være med at sætte Pink Floyd’s P.U.L.S.E. på igen. Den er netop udkommet på dvd efter, jeg har ventet på den i flere år. Selv om jeg ikke helt forsøgt at sætte mig ind i teksten, så er et af mine favoritnumre Brain Damage. Lige nu er det er titlen en dårlig association, men nummeret kommet fra Dark Side of the Moon, hvis overskyggende budskab, så vidt jeg ved, opsummeres i Eclipse: ”Du lever her og nu, alt hvad du rør, alt hvad du gør, alt hvad du føler, alt hvad du skaber, alle du møder … osv. det sker i harmoni med solen, men solen formørkes af månen…" Så, det er da værd at tænke over! Livet er her nu!