Vagn Jønsson - en sygehistorie eller en syg historie?

Det er ikke sygehusvæsnets skyld, vi bliver syge, men der skal et godt helbred til at være indlagt. Jeg føler, jeg er til for sygehusenes skyld - ikke omvendt! Min sygdom skal indpasses i systemet. Lang ventetid - og jeg har ikke tid til at vente, men en henvisning fra et sygehus til det næste kan tage op til 1 uge og falder udenfor garantien. Vi skal hele tiden skubbe på. Stress og usikkerhed. I denne BLOG forsøger jeg at resumere mine oplevelser i forbindelse med min alvorlige sygdom.

torsdag, april 26, 2007

Tirsdag er jeg hos tandlægen, og moar, moar han borede slet ikke. Til gengæld er mine tandkødslommer lidt dybe og medtagne, hvilket kan skyldes min sygdom og behandlingen. Der dannes mere tandsten end normalt, og fremover skal mine tænder renses hver 3. måned. Hver anden gang af tandplejeren og hver anden gang af tandlægen. Samtidig har jeg fået nogle små tandbørster til at rense mellem tænderne.

Om aftenen, tirsdag, er vi til generalforsamling i andelsboligforeningen, og Kate er valgt som suppleant. Hun meldte – gud hjælpe hende – sig selv.

Hos lægen idag viser det sig, at mit blodtryk er faldet – det er faktisk lidt for lavt, som jeg har oplevet det de sidste gange på Rigshospitalet. Måske har jeg denne gang fået lov til at sidde og hvile lidt mere inden trykket måles. Lægen foreslår, at dosis af blodtryksmedicin sættes ned til 40 mg i stedet 80, og at jeg så skal holde øje med blodtrykket, når jeg får kemo på tirsdag. Blodtrykket måles altid umiddelbart før, jeg får drop med kemo. Og som sædvanlig afslutter mit besøg hos lægen med hans besked om, at både Kate og jeg har fribillet til hans konsultation, uanset hvornår vi ønsker det.

Det vil jo være rart, hvis nogle af sideeffekterne af min sygdom og behandling aftager. Det er også nogen tid siden, at blodsukkeret har været så højt, at det har været nødvendigt med insulin, og nedtrapningen af binyrebarkhormon går da også meget godt, selv om jeg af og til må ty til en kvalmestillende pille.

Samtidig er det utrolig dejligt med solen og varmen, og i dag har jeg været ude hele 3 gange.