Vagn Jønsson - en sygehistorie eller en syg historie?

Det er ikke sygehusvæsnets skyld, vi bliver syge, men der skal et godt helbred til at være indlagt. Jeg føler, jeg er til for sygehusenes skyld - ikke omvendt! Min sygdom skal indpasses i systemet. Lang ventetid - og jeg har ikke tid til at vente, men en henvisning fra et sygehus til det næste kan tage op til 1 uge og falder udenfor garantien. Vi skal hele tiden skubbe på. Stress og usikkerhed. I denne BLOG forsøger jeg at resumere mine oplevelser i forbindelse med min alvorlige sygdom.

onsdag, november 01, 2006

Jeg vågner alt for tidligt om morgenen og falder for tidligt i søvn om aftenen. Mit søvnmønster er helt galt, men hvordan kan jeg ændre det? Frisk luft? Motion? Puha! Nu er det vinter og koldt. Jeg hader kulde, blæst og sne. Mon det er muligt at tage en tur til varmen i januar, når den 3. serie kemoterapi er overstået. Er jeg frisk nok? Vil Europæiske og LB give bindende forhåndstilsagn til at dække udgifterne til læge, hospital, hjemrejse osv., hvis jeg bliver syg undervejs. Sygdommen er ikke bare en lidelse i sig selv. Den begrænser os tillige i gøremål, som kan gøre tilværelsen lidt sjovere. Jeg fik godskrevet de 2 sidste uger af min ferie pga. indlæggelsen den 23/7, og det kunne være lækkert med en uge på Tenerife lige efter nytår. Jeg har vel lov til at drømme, og denne gang kunne jeg tænke mig at komme til Puerto de la Cruz. Her har vi kun været på ”besøg”. Der er ikke så varmt som sydpå, men det er måske også meget godt. Til gengæld er der vist mere ”storby og lidt mindre turisme”.
Nedtrapningen af binyrebarkhormonerne virker stabiliserende på mit blodsukker. Nu er jeg nede på 10 mg binyrebarkhormon, og jeg behøver kun at tage insulin om morgenen. I det hele taget er mængden af daglig medicin reduceret væsentligt i denne periode, og det er befriende. Det er virkelig svært at sidde om morgenen og kigge på mere end 15 piller, der skal sluges sammen med morgenkaffen. De er næsten ikke til at få ned. Nu er det kun 8 – inklusive 1 vitaminpille.